maanantai 22. syyskuuta 2014

12.-13.9.2014 Lost in Kajaani, Rajavillit 2 (extremely lost - naiset)

Naisten joukkue starttasi tänä vuonna uudella joukkuella Hannan tullessa tuuraamaan Marjaa.

Perjantaiaamu alkoi sateisena ja kylmänä. Viime hetken ongelmia ratkottiin siinä, sillä Riikan kisareppu oli jäänyt Lahteen ja aamu alkoi kaupan kautta uuden ostolla. Hannan kisalampusta löytyi uusia ominaisuuksia, joiden takia ehdimme säikähtää lampun hajonneen. Kaikki ennakkotoimet saatiin kuitenkin kuntoon ennen kisaa ja reitin suunnittelu sujui kivuttomasti. Kisa sai alkaa.
Rajavillit 1 & 2 lähtötunnelmissa
Kisan alussa meille jaettiin prologin 1. kartta, joka suoritettiin juosten. Johannalla oli ollut ennen kisaa toiveita karttakikkailuista ja toive toteutui samantien hänen saadessa käteensä peilikuvakartan. Rastit löytyivät helposti Hannan leimatessa ja Johannan lukiessa karttaa. Alkuun palatessa saatiin prologin 2. kartta. Vähän aikaan saatiin katsella karttaa ja sijoitella palaset paikalleen. Kartasta oli poistettu paljon kohtia ja vain rastien paikat löytyivät.

Ensimmäinen ”oikea” rasti oli MBT-O -kartalla tapahtunut pöyräsuunnistus Vimpelinvaaralla. Välillä jätimme pyörät polun varteen ja haimme juosten rastit. Reittivalinnat eivät aina olleet kaikista parhaita, mutta toteutus toimi. Seuraavat rastit löytyivät hyvin. Seuraavalla questillä (rasti 6) pääsimme poimimaan mustikoita. Mustikoita piti poimia 200g, vaihteluvälinä kelpasi 175-225g. Teimme tarkkaa työtä, meidän saalis oli 203g (näistä mustikoista saimme yöpaikalla vastaleivottua mustikkapiirasta, maistui muuten hyvälle, kiitos järjestäjille). Riikan pyörälasit hävisivät quest-paikalle. Onneksi vettä ei enää satanut.

Riittääkö mustikkasaalis? Kyllä!

Rastilla 9 pääsimme tutustumaan luoliin luolasuunnistuksen parissa. Rasti löytyi heti toisesta luolasta lampun avustuksella. 10. rastin hakua mietimme hetken ja päätimme laittaa yhden uimaan joen yli hakemaan rastin, jotta vältyimme uimasta pyörien kanssa yli. Tämä reittivalinta oli loistava, sillä hävisimme naisten ykkösjoukkueelle vain muutaman minuutin. 11. rastilla oli melontaa, kaksi kanoottiin ja yksi juoksemaan coustaleeringiä.., sitten vaihto. Ensin kanoottiin istuutuivat Riikka ja Hanna hakien rastit 1 ja 2. 2. rastilla oli melonan pujottelua. 1 min aikaa pujotella 4 poijua. Aikaa meillä meni 47 sek. Sitten vaihtoon, Hanna juoksemaan ja Johanna kyytiin.

Välillä melottiin
Ja samaan aikaan kahlattiin
Aikaa siinä meni, mutta rastit löytyivät hyvin. 12 rastin jälkeen alkoi hämärtymään ja kello näytti niin paljon, että päätimme rastin 13 jälkeen skipata rastit 14 ja 15 ehtiäksemme maaliin ja bonustehtävän pariin.  Rastille 13 mennessä saimme ihailla upeaa auringonlaskua. Rastilla 16 pääsimme laskemaan lampaita ja mietimme kuuluvatko vuohet tähän. Laskimme ne mukaan ja saimme sakkotehtävän, jossa jouduimme muodostamaan T-kirjainta erimuotoisista paloista. Pitkän tuskastelun jälkeen pääsimme jatkamaan matkaa, T ei sujunut.

Äkkiä maaliin ja pakolliseen teltanpystytykseen. Bonustehtävänä pääsimme upeisiin Ärjänsaaren maastoihin yösuunnistamaan. Johannan tarkan suunnistuksen ansiosta rastit löytyivät hyvin ja ehdimme myös ihailla upeita revontulia sekä kirkasta kuuta. Majoitukseen päästyämme söimme pikaisesti, teimme seuraavan päivän reittisuunnitelman ja kävimme nukkumaan.

Kisaan kuului paljon takapuolen puuduttamista maasturin satulassa
Ja löytyihän niitä rastejakin

Kahden tunnin yöunien jälkeen heräsimme aamupalalle ja teltan purkuun. Meillä lähtö eteenpäin tapahtui klo 6:30. 1. rastilla oli taas MBT-O kartta. Pyörän talutukseksi se meni haastavilla poluilla, mutta kaikki rastit löytyivät. Eilen pääsimme samoilla kalliolla ihailemaan auringonlaskua ja aamusta näimme samassa paikassa auringonnousun.

Toisella pyörärastin questillä oli suokävelyä jäätävän kylmällä suolla. Neljä rastia, jokaisella yksi sana ja oikean lauseen ratkaisun jälkeen matka sai jatkua. Kolmannella pyörärastilla oli heti uusi quest (ehkä kisan paras meidän mielestä). Yksi roikkui apinan lailla jalkapallomaalin ylätangossa kun toinen kantoi kolmatta kaveria eukonkannon tyyliin esteradan läpi 3 kertaa. Jostain kumman syystä ei tullut keskustelua työnjaosta juuri ollenkaan.

Edellisistä vuosista viisastuneina (ja väsymyksen vaivatessa osaa joukkueesta) halusimme ehdottomasti ehtiä lopun questeille ja jätimme suosiolla pyörärastit 4 ja 5 hakematta. Rastilla 7 oli taas quest. Yksi pääsi ajamaan mikroautollaradalle kahden lähtiessä etsimään avainta ja ratkomaan matematiikan ongelmia. Tehtävänä oli löytää ämpäreihin piilotettu avain erilaisten massojen seasta, käydä avaamassa lukittu laatikko ja lähteä hakemaan mallilaskutehtävästä oikeita välimerkkejä omaan paperiin ja laskea tehtävä läpi. Välimerkit saatiin oikein, mutta yhteenlaskua treenattiin hetki.

Matka jatkui rastille 8 ja questille, jossa kiivettiin verkon avulla jyrkänne ylös ja etsittiin vapaassa järjestyksessä kymmeneltä rastilta armeijaan liittyviä viittä kuvaa. Viidellä rastilla oli mustapekka ja viidestä löytyi kuva. Jouduimme hakemaan yhtä vaille kaikki rastit.

Avainta etsimässä
Ennen seuraavaa questiä haimme pyörärastit 9-13 ja 15. 14 jätettiin suosiolla väliin, kun rasti olisi kannattanut hakea juosten, ja juoksu ei kaikille enää oikein maistunut tässä vaiheessa kisaa. Rastilta 16 löytyi seuraava tehtävä. Vähintään yhden joukkueen jäsenen tuli laskeutua seinää alas ja katsoa seinältä yksi viesti, mistä löytyi kaksi sanaa. Onneksemme tänä vuonna laskeutumisen sai suorittaa jokainen halukas, joten säästyimme Riikan ja Johannan nyrkkitappelulta kumpi pääsee katolle. Hanna jäi korkeanpaikankammosta kärsivänä suosiolla suorittamaan maassa tapahtuvaa tehtävää. Hänen tuli ottaa armeijan taskulamppu mukaan ja mennä pimeään rakennukseen etsimään sinne piilotetut kaksi viestiä. Johanna sai mennä avuksi kun oli seinältä päässyt alas, Riikka jäi ulos odottamaan. Pitkän etsinnän jälkeen oikeat viestit löytyivät ja pääsimme jatkamaan matkaa ilman sakkoja.

Rastilla 19 oli taas quest. Yhden piti hypätä hyppytornista alas. Arvottu numero kertoi kuinka monta metriä tuli hypätä (esim. nro 4, hyppäät joko 3m+1m, tai 1m+1m+1m+1m). Yksi pääsi hiihtämään järvelle ponttonisuksilla ja yhden tehtäväksi jäi meloa sup-laudalla kierros.

Seuraavalla questillä tuli heittää frisbiigolfkoriin kiekko kolmella heitolla. Ylimenevistä tuli suorittaa sakkotehtävä. Meille kertyi 3 sakkoa, joten pääsimme tekemään crossfit-liikkeitä 3*15 kpl. Ensin mahalleen, siitä ylös jalat suorana, sitten selälleen ja uudestaan ylös jalat suorina. Liikkeet alkoivat olla tässä vaiheessa päivää aika rankkoja, vaikka aurinko paistoi ja saimme ne pehmeällä nurmikolla suorittaa.

Viimeisenä questinä oli suunnistus. Karttaan oli merkitty 6 muurahaispesää jotka tuli löytää. Sitten enää viimeisten rastien haku pyörillä ja kohti maalia ja maalitehtävää.

Maalialueelle päästyämme pääsimme kiipeämään korkealle kellotorniin ja painamaan mieleen karttaan merkityt kaksi rastia, jotka tuli hakea muistin varassa. Ensin saareen hakemaan rasti, jonka noudossa pääsi vielä kerran kastumaan, sitten yhden rastin poiminta ja maaliin.

Tuloksissa Rajavillit 2 otti naisten sarjan 4. sijan. Tämän vuoden reitti oli haastava varsinkin joukkueen uusimmalle jäsenelle, kun matkaa taitettiin suurelta osin poluilla. Maaliin asti kuitenkin päästiin ja hauskaa oli suurimman osan ajasta suurimmalla osalla joukkueesta. Näitä lisää!